TMA en 89 windmolen onderdelen opslaan en vervoeren

Amsterdam IJmuiden Offshore Ports (AYOP) zet samen met Port of Amsterdam vol in op (offshore) windenergie. Om de bouw van windparken te faciliteren, produceren en verschepen we via het Noordzeekanaalgebied allerlei onderdelen. Containers, overslag van ladingen, intermodaal transport: bij TMA Logistics weten ze er alles van.

 

Wat is het?

Windpark Fryslân is niet het eerste offshore windproject waarmee TMA Logistics zich bezighoudt. Een paar jaar geleden heeft TMA 48 turbines vervoerd en geleverd voor het Windpark Westermeerwind. Dat was een soortgelijk project. Toen ook met windturbines van SiemensGamesa. De schepen met onderdelen komen uit de hele wereld. Regionaal werken we samen met andere bedrijven vanwege hun specialistische kennis en materialen. Een team van SiemensGamesa monteert op ons terrein de windmolens, zodat op het IJsselmeer zo min mogelijk gesleuteld hoeft te worden.

Wat heeft het nodig?

Aan ruimte – gelukkig – geen gebrek bij TMA Logistics. Bouwprojecten vinden hier een one-stop-shop van mensen, materialen en kennis.

 Een windmolenblad is ruim 65 meter lang en meer dan 3 meter hoog. Windpark Fryslân heeft er 267 nodig. Dat vraagt dus om een gigantische opslaglocatie van ruim honderdduizend vierkante meter. En dan zijn er nog alle andere onderdelen zoals de generatoren, bladen en torens. Al met al neemt dat ongeveer een derde van de TMA hectares in beslag.

Voor projecten op zee is het handig als als er een locatie buiten de sluizen komt. Die plannen liggen er in de vorm van de Energiehaven. Zodra die er is, heeft de regio Amsterdam/IJmuiden alles in handen voor de logistieke toekomst van nieuwe windparken.

De voorbereiding van het project is een project op zich. De onderdelen zijn niet alleen groot, ze zijn ook zwaar. TMA heeft een extra kantoorpand nodig en moet elektriciteit omleggen.

Wat is de opleverdatum?

Het vervoer van de windmolenonderdelen staat voor januari op de planning